B 737-900 ER Type Rating

Type-rating 737-NG: in de pocket!

Na de progress check van vorige week volgden de lessen die ons voor zouden bereiden op het "grote" examen: de skill test. De lessen verliepen behoorlijk goed.  Les 6 In deze les kregen we, buiten de inmiddels standaard motorproblemen, te maken met een verlies van het complete hydraulische systeem. Gelukkig hadden we dit al eens kunnen oefenen tijdens de progress check. :-) Les 7 Tijdens les 7 had ik ontzettende last van steken in mijn buik. Het leek alsof ik continu met een stuk metaal in maag liep. Hetgeen de concentratie op het vliegen niet bevorderde. Deze les verliep dan ook zeker niet lekker maar nog wel goed genoeg volgens de instructeur. In de sessie kregen we een emergency descent voor de kiezen. Daarbij komt het erop neer dat je zo snel mogelijk naar een hoogte moet zakken (rond de 10.000 voet) omdat de druk in de cabine bijvoorbeeld is weggevallen. Je maakt dan ook echt gebruik van zuurstofmaskers en alle andere toeters en bellen. Hopelijk maak je zoiets in het echt niet mee, maar in de simulator is het wel een leuke oefening. Les 8 Ook hier kregen we wederom meerdere problemen met de motoren. Verder lieten ze onze FMS uitvallen. Dat is zeg maar de computer waar je de route inzet en die de optimale snelheden, hoogtes, etc voor je berekend. Als deze uitvalt betekent dat automatisch ook dat je je route conventioneel moet vliegen. (Je kan dan niet het paarse lijntje op scherm volgen maar je moet ouderwets navigeren met pijltjes die naar een bepaald baken wijzen) Ook was het de bedoeling dat we rook in de cockpit zouden krijgen door een brand ergens in het vliegtuig maar helaas werkte de rookmachine niet goed. Hierdoor hebben we de procedure voor het verwijderen van rook moeten doen zonder het belangrijkste: de rook!  Les 9 Hoofdonderdeel in deze les was nu eens niet problemen maar landen met heel erg weinig zicht. De zogenaamde CAT IIIA landing. Je laat dan het vliegtuig volledig automatisch landen omdat het zicht erg slecht is. Dit klinkt natuurlijk wel mooi: handjes in de nek, schoentjes op het dashboard en wachten tot je netjes geland bent. Dat is het totaal niet. Juist omdat je niks ziet moeten alle systemen volgens een vaste volgorde goed gecheckt worden. Als laatste moet je dan op een hoogte van minimaal 50 voet (15 meter) de landingsbaan in zicht hebben. Heb je dat niet dan moet je een doorstart maken. 15 meter klinkt wel hoog, maar als er iets niet goed gaat met de autoland en je let niet op dan duurt het ongeveer 2 seconden voordat je tegen de baan aan kwakt. Les 10 SKILL TEST Vanochtend was het dan zover; ons examen!  Om half 4 moesten we aanwezig zijn bij de simulator voor de briefing over ons examen. Daar kregen we te horen dat ik op Trabzon ging vliegen en Patrick op Van. Dit zijn zo'n beetje de lastigste velden in Turkije. Dat komt door de hoogte waarop ze liggen, de omgeving (bergen) en de lastige aanvliegroutes. Een mooie uitdaging dus. Tijdens ons examen kregen we zo ongeveer alles wat we kenden. Motorstoringen/brand, FMS failure, falen van het hydraulisch systeem, emergency descent, etc, etc... Lastig voor ons was ook dat wij in de 9 lessen voor ons examen nooit commentaar kregen op de procedures die wij gebruikten, en dat de examinator het niet altijd eens was met de manier waarop wij handelden. We moesten dus tijdens het examen onze manier van handelen aanpassen. Uiteindelijk kregen we na de simles te horen dat we geslaagd waren. Super nieuws natuurlijk! Zondag zouden we het laatste onderdeel van de opleiding afronden: de basetraining. Hierbij vlieg je meerdere circuits (opstijgen, naar het begin van de baan vliegen en landen) om gevoel te krijgen voor het vliegtuig en het landen. We hebben echter net een mailtje gekregen dat de basetraining is gecanceled en dat er nog een nieuwe datum volgt.  Hopelijk kunnen we alles zo znel mogelijk afronden en terug naar Nederland. Want hoewel in het hotel alles goed is geregeld komt het nu toch behoorlijk mijn neus uit om hier te zitten. Twee maanden is dan ineens een hele lange tijd. Al met al dus een mooie week. En ik mag nu in ieder geval op de Boeing 737 vliegen!

zonnemeisje

Geweldig Mark en Patrick . Gefeliciteerd. Hopelijk komt de basetraining snel ! en dan op naar Indonesie.
Daar zullen we elkaar ongetwijfeld een keer ontmoeten, want 2 jaar zonder onze zoon te zien is wel erg lang.! Zo'n vakantie
adresje is nooit weg, zijn er nog niet geweest maar lijkt me ontzettend mooi.
Succes met de basetraining !
Ouders Patrick

BUURvrouw Sevinc

Dag Mark,
Wat super Mark Piloot Gefelliciteerd groot nieuws gelezen op Goorsnieuws.
Groeten uit je Buurt

Rene Zwierink

Ha die Mark,

Fantastisch nieuws zeg! Van harte gefeliciteerd!!!! En wat leuk om al je verhalen/ervaringen te lezen op je weblog. Ik blijf het volgen. Het allerbeste in Jakarta en tot ziens in Goor.

René Zwierink

poeders

Hey Mark,

gaaf man van harte gefefliciteerd en geniet er van.
veel geluk in Jakarta.

Rene Toonen

Hey Mark gefeliciteerd !! met je diploma, succes in verre oosten. Het vijfde blijft je volgen.

Rene Toonen

Erik overbeek

Hey Mark,proficiat jonge,hartstikke goed hoor,heb ik nu ook eens een reden om te stoppen in jkt op weg naar bali,en dat ga ik ckers doen.
salamat jalan
grts

Cris

Hey kerel , klasse man!! Ik had natuurlijk niet anders verwacht. Hopelijk spreek ik je nog ff volgende week en anders alvast heel veel succes en een goeie tijd gewenst daar!!

Greetz cris

Cisca Demming

Super Mark, gefeliciteerd met dit diploma, zo zie je maar weer he, zo denk je dat je nooit zult vliegen en bingo het is binnen. Veel succes verder en ik blijf je volgen.

Robbie Rouwhof

Hey Mark,

Super gedaan natuurlijk en van harte gefeliciteerd met het behalen van je examens.
Het lijkt ons geweldig om straks eens te vliegen met Captain Mark Roelofsen als we nog een keer naar Indonesië gaan.
Heel veel groet'n oet Goor.

Robbie

guido bolink

mark,wie bunt trots op oe!!

Gerard Nijmeijer (Profix)

Hallo Mark geweldig die heb je dan mooi op zak gefeliciteerd.

moeder en broer Jaap

Mark, gefeliciteerd met het behalen van je skilltest. Hartelijke groeten uit Tiel.

Gerrit de Lange

Hallo Mark,
GRANDIOOS!!!
Hartelijk Proficiat met met dit Uitmuntend Reseltaat.

rwvan rijn

Mark van harte gefeliciteerd ik heb jullie verslagen met veel plezier gelezen. Hopelijk gaan je daarmee door als je in Indonesie bent voor het vervolg van de opleiding.
Groeten Rink W van Rijn

Kevin

Yo Mark,
ik wist natuurlijk dat je er mee bezig was, menig ritje Groningen - Goor / Goor - Groningen hebben we het erover gehad! Eerst beetje de 'lakse student' in Tilburg uithangen en nog geen jaar later de 'serieuze Piloot'....en nu heb je 'hem' gewoon, echt RESPECT! En nu vliegt meneer straks de hele wereld rond, van harte jongen en super veel plezier en geluk de komende jaren!

Kevin

ma en pa

Hopelijk gaat morgen de vlucht in de 737 door!!!!
Het zal een lange dag worden, maar dan kunnen we je, samen met Jolein, zaterdag wel ophalen van Schiphol.

Ma en Pa

Heerlijk, morgen op Schiphol....