B 737-900 ER Type Rating

Theoretisch geslaagd

Hallo allemaal,

De afgelopen week is een drukke week geweest voor mij en de anderen. ?k kan wel stellen dat we de hele vorige week (incl. het weekend) naar vandaag hebben toegeleeft. Vandaag stonden namelijk de eerste examens op het programma.

We zijn vorige week maandag weer verder gegaan waar we die vrijdag ervoor gebleven waren: de C(omputer)B(ased)T(raining) ground school. ?edere dag zag eruit zoals ik deze al eerder beschreven heb. Maar ik moet wel zeggen dat de laatste loodjes het zwaarst waren. We kregen namelijk de moeilijkste onderwerpen aan het eind.

Onder goede begeleiding van een First Officer zijn we langzaam wat voor gaan lopen op het schema van de CBT waardoor we donderdag door de lesstof heen waren en de vrijdag ingepland kon worden om een aantal complexe zaken nog een keertje rustig door te nemen (bijvoorbeeld het elektrisch en het hydraulisch systeem).

Vrijdag kregen we ook te horen wat de bedoeling was met betrekking tot de examens. Er waren natuurlijk een aantal vragen van onze kant over wat nu de beste manier is om je op de komende examens voor te bereiden en wat er precies werd bedoeld met Memory Drill Exam (aangezien we daar nog nooit met een instructeur over gesproken hadden). Er werd ons mede gedeeld dat we ons maar niet te druk moesten maken over de komende examens over de systemen. Gewoon de dingen die je bij de CBT geleerd hebt (heel) goed begrijpen en de examens zouden geen problemen op mogen leveren. Het memory drill examen was zoals we al verwacht hadden: de memory items die bij noodsituaties horen in je kop stampen en reproduceren op een aantal A4-tjes.

Memory items

Voor de mensen die minder bekend zijn met de luchtvaart; memory items zijn de eerste acties die je in een noodsituatie uit je hoofd moet doen. Daarna volgt er een checklist met de stappen die je vervolgens moet uitvoeren. Bij een motorbrand is dit bijvoorbeeld:

• Autopiloot uitschakelen

• gashendel dicht

• Brandstof toevoer aflsuiten

• Motor compleet isoleren door een safetyswitch te trekken

• Brandblusser in de motor leegspuiten

Daarna volgt zoals gezegd de rest van de checklist. Deze eerste stappen moet je uit je hoofd kunnen omdat er simpelweg te weinig tijd kan zijn om eerst de checklist erbij te pakken en die uit te voeren. Na het uitvoeren van de memory items is het ergste gevaar geweken en kun je (relatief) rustig de rest doen.

Naast de motorbrand zijn er nog 20 situaties die memory items bevatten, variërend in lengte van 1 item tot een stuk of 10.

Je begrijpt dat het weekend dus ook nog een mooie gelegenheid was om alle onderwerpen van de CBT nog eens goed door te nemen. Maar ook de memory items naar binnen stampen vergt enige tijd en hier bood het weekend ook een goede uitkomst.

Het leren heeft nog wel enige vertraging opgelopen op de zondag. Uiteraard omdat ik Twente PSV tot op een punt heb zien naderen via een skype uitzending, maar vooral omdat mijn kamergenoot (Patrick) het nodig vond de wasbak in de badkamer te slopen. De enige oplossing die het hotel had was verhuizen naar een nieuwe kamer. ik moet zeggen dat het een behoorlijke vooruitgang is. We zitten nu op de 14e verdieping met een mooi uitzicht op ons lesgebouw en het Atatürk international Airport. Patrick bedankt!

De gesloopte wasbak

Ons nieuwe uitzicht.

De eis voor examens was dezelfde als die ik bij mijn opleiding ook al had bij de theorie examens: minimaal 75% scoren. Voor de memory items is het iets anders, daar moet je 100% voor scoren (en terecht). Een mooie uitdaging.

?k kan gelukkig melden dat ik de testen goed heb doorstaan. Voor de General Aviation test heb ik 94% gescoord, voor de Airplane Systems test 95% en voor de Memory Drill Test 100%. Ook alle anderen van onze klas zijn geslaagd met cijfers boven de 90, we gaan allemaal door richting de sim-sessies. Zeer goed nieuws dus!

VLNR: Mark, Otmar, Frans, Patrick, Jaap, Thijs, Murat (instructeur), Ali, Ertan

Afsluitend hebben we vanavond met z'n allen gegeten in de stad. Natuurlijk moest er ook even geproost worden op de goede resultaten :-D

Het weer begint nu ook gelukkig wat mooier te worden. De dikke truien en winterjassen kunnen worden ingeruild voor de zonnebril en de korte mouwen. Een mooi begin van de derde week dus!

Voor de rest van de week staan er verschillende onderdelen op het programma. Als er iets over te melden valt dan zal ik jullie daar ook zeker mee lastig vallen!

Görü?mek üzere!

Sietske

Goed bezig Mark, gefeliciteerd!
Erg leuk om je verhalen te lezen. Geniet er nog even van daar, Dinant en Desiree vliegen morgennacht jou kant op. Wie weet kom je ze nog tegen ;)
xx

Loes

Goed gedaan Mark! We vinden je hartstikke stoer! Groetjes uit Utrecht, Loes & Joris

oma en opa Borculo

Uitstekend gedaan zo Mark , doorgaan op deze manier kan niet beter,ook de andere heren gefeliciteerd, we volgen jullie op de voet

Ma en Pa

Geweldig gedaan kerel
Van Harte aan jullie allemaal. Het vele studeren is beloond. Ik zie op de foto dat het Efes je smaakt. Wij drinken er ook één op,maar een Jupiler. PROOST!!!!
Op naar week 3 en nog 3 te gaan, keep on the good work!

Ma en Pa

p.s. Jammer van de wasbak, maar Persil is ook wel erg sterk spul.

Cisca Demming

Goed gedaan jochie, gefeliciteerd en ga zo door. Veel succes

Leena

Allemaal van Harte Gefeliciteerd!!!!

Ini

Van harte met het behalen van de examens, super gedaan allemaal. En nog veel succes de komende 3 weken.