B 737-900 ER Type Rating

Constantinopel

Vandaag zijn we naar het 'oude centrum' van Istanbul geweest.

Om 08:15 uur werd er bij het ontbijt verzameld om vervolgens met z'n allen de shuttlebus van 09:00 uur te pakken. De bus bracht ons naar de rand van het centrum vanwaar we nog zo'n 20 minuten moesten lopen om in het centrum te komen. De wandeltocht naar het centrum duurde zolang omdat we nog een eindje langs de kust en de snelweg moesten lopen.

We zijn op de gok een weggetje ingeslagen richting het centrum. Dit was een aardig steile weg waardoor het laatste stukje meer iets weg had van een bergbeklimming. Onze gok voor het straatje bleek niet slecht uit te pakken, we kwamen uit bij de Aya Sofya. Deze hebben we
alleen van buiten bekeken omdat we niet wisten hoe het uit ging pakken qua tijdsplanning. Mits genoeg tijd zouden we altijd de binnenkant op de terug weg nog kunnen bezoeken, aangezien we daar toch weer langs zouden komen. Wel zijn we een mausoleum van een sultan uit de 18e eeuw binnen geweest waar hij met zijn hele familie begraven lag.

De weg naar boven

De Aya Sofya

Vervolgens zijn we doorgelopen richting wat volgens ons het centrum was. Tijdens de wandeling kwamen we nog een karretje tegen waarvan -zoals later bleek- er tientallen staan. Ze verkopen er gepofte kastanjes. Otmar moest dit volgens een aantal vrienden thuis echt
proberen en kocht een zakje. Wij mochten er ook allemaal eentje proeven. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel eens iets lekkerders geproefd heb.

Toen we doorliepen kwamen we op een plein tussen de Aya Sofya en de 'Blue Mosque'. Ook de blauwe moskee hebben we i.v.m. de tijd nog maar niet van binnen bekeken. We zijn eerst door gelopen naar de 'Grand Bazaar'. Daar bleek het een chaos van mensen en winkels te zijn. Als je van sierraden houdt ben je daar aan het goede adres, het stikt er van de juweliertjes.
Thijs had tijdens een van de pauzes bij onze lessen al onderhandelingstips gekregen van een turkse medestudent. Deze moesten dan ook meteen in de praktijk gebracht worden. En met succes! Thijs en Patrick kwamen naar buiten met ieders 2 overhemden van 'good quality' en nog wel voor een mooi prijsje. Helaas bleek voor Thijs tijdens het passen in hotel dat de maat die hij meegenomen had niet dezelfde te zijn als die van het overhemd dat hij in de winkel had gepast. Frans is nu erg blij met 2 mooie overhemden die Thijs voor hem uitgezocht heeft...

De Blauwe Moskee

Na de bazaar zijn we via de universiteit van Istanbul op een terrasje aangekomen voor een welverdiende theepauze. Het terrasje dat we uitkozen lag naast -zo werd ons verteld- 'the new mosque'. Dit bleek een niet zo'n gelukkige keuze.
Net toen wij ons kopje turkse thee kregen begon de oproep voor het gebed. Eén ding werd ons daarbij wel duidelijk; ze beschikken hier over prima geluidsinstallaties. En het geluid dat bij de oproep hoort is nou niet een van mijn favorieten.

Na de pauze zijn we richting de Bosporus gelopen. We besloten een rondvaart te maken van ongeveer 1,5 uur. De rondvaart bracht ons langs allerlei bezienswaardigheden aan de oevers van de Bosporus. Toen de rondvaart ten einde was stonden onze horloges inmiddels op 15:30 uur. Nog anderhalf uur voordat we opgehaald zouden worden, en we zaten nog aan de andere kant van de stad. We besloten langzaam aan terug te gaan richting de plek waar het busje zou komen om ons op te pikken. Onderweg hebben we nog even iets kleins gegeten bij een
restaurantje/cafetaria.
Het busje was mooi op tijd op de afgesproken plaats. De drukte op de terugweg viel reuze mee. We waren mooi op tijd terug in het hotel waar we met z'n allen nog even hebben gegeten.

Wanneer we er tijd voor hebben zullen we zeker nog weer terug gaan. Dan zullen we ook zeker een bezoekje brengen aan de Aya Sofya en de Blauwe Moskee.

(meer fotos, en het filmpje van onze theepauze vindt je bij de foto's en video's)

Sabine

Goed bezig broertje ! Beetje de übertoerist uithangen, nahjah het kon nog erger met een hop on - hop off bus !! Maar leuk leuk, zo zie je ook nog eens wat, is goed voor je ;)

ps: Thijs is niet de meest snuggere van het stel hè ? Blousjes passen die je toch niet koopt, omdat je een andere maat veel stoerder vindt hehe

Ellen

Mark!
Wat een briljante stad he? Ik vond het werkelijk geniaal! Blue Mosque en Aya Sophia zijn zeker een bezoekje waard. Als je tijd hebt, doen! Het klinkt alsof je naast al je drukke studiebezigheden je prima vermaakt. :)

Veel plezier nog en hou ons op de hoogte!

Oma Goor

Heel leuk dat ik je gezien hebt op de foto's en je verhalen heb gelezen op de computer bij je vader en moeder.
Veel succes de komende weken!!

Henk en Diny Reurink

Opa W heeft ons je adres doorgegeven.Leuk om je te blijven volgen. Tess [van Hennie] houdt de berichten van Jolein op hyves goed bij.Grappig toch dat je fam je blijft volgen
Blijf wel goed op je zelf passen jochie

Harry en Gery

Allemaal heel veel succes met de examens morgen.

Jolein

Hey Liefje,
Hartstikke goed gedaan!!!
Ben trots op je! Gefeliciteerd!
Vandaag maar ffies lekker genieten!
Kus

Ma en Pa

Geweldig bericht!! Gefeliciteerd!!!
1e test in the pocket. Super. Zijn al die studie-uren beloond. Hopelijk voor jullie allemaal.

Diny R

Heel erg gefeliciteerd.
Wel verwacht ,maar je moest het toch maar doen!
Hoeveel volgen er nu nog?