B 737-900 ER Type Rating

De kop is eraf

Vandaag was het dan zover, onze eerste dag van het type rating traject. Om 09:00 uur moesten we ons melden bij het hoofdkantoor van Pegasus. Na het inleveren van onze paspoorten aan de balie kregen we een pasje waarmee we door alle deuren konden.

Als eerste weden we naar een lokaal gebracht waar we moesten wachten op de eerste uitleg. Tijdens het wachten maakten we kennis met 2 andere personen die samen met ons het Ground School gedeelte doen. De 2 anderen hebben een verschillende achtergrond. De één is een ondernemer met een eigen zaak in computers die voor zijn plezier even een type rating 737 doet inclusief line training en de ander is een ex-luchtmacht piloot die nu net is aangenomen bij Pegasus. Beide heren zijn Turks en onze groep bestaat in totaal nu dus uit 8 man.

Het duurde vervolgens tot 9:30 uur voordat er iemand kwam. De uitleg werd door een ontzettend zenuwachtige vrouw gegeven (ze werkte net 2 maanden voor Pegasus en kon volgens mij niet heel erg goed tegen het staan voor een groep), Ze overhandigde ons allemaal een laptopje van de maatschappij en vertelde vervolgens van alles over het 'strongpilot' programma dat op de laptop staat. Dit is een programma dat de piloten bij Pegasus moeten gebruiken in de cockpit en via welke alle communicatie verloopt wat betreft roosters, rapporten, company memo's, SOP (standard operating procedures) updates etc. Achteraf bleek dit voor ons niet van toepassing te zijn aangezien wij niet echt voor Pegasus gaan werken. Ze vertelden ons wel dat we de laptop mochten blijven gebruiken tot we klaar zijn met het hele traject.

Na deze eerste briefing was er een korte break waarna we voorgesteld werden aan de First Officer die ons die dag de uitleg zou verzorgen. De ochtend was verder niet heel erg bijzonder. De uitleg die de First Officer gaf was ter ondersteuning van de langzaam passerende CBT (computer based traning). Deze lijkt als 2 druppels water op de CBT die wij allemaal nog kenden van de MCC cursus bij de DFA. Enig verschil is dat deze CBT een aantal jaren nieuwer is maar zelfs de animaties zijn hetzelfde. Hiermee hebben wij (hopelijk) toch wel een voordeel.

Rond de middag was het tijd voor de lunch. Ik moet zeggen dat ze dat prima voor elkaar hebben. Je hebt er de keuze uit 3 maaltijden en deze zijn allemaal gratis. Maar wel zolang de voorraad strekt... het is dus volgens onze begeleider zorg dat je op tijd gaat lunchen, anders is de keuze snel beperkt tot 1.

Na de lunch zijn we verder gegaan met de CBT. Het venijn zat hem in de staart. Aan het einde van de middag kregen we nog even Electrics, dat is toch wel een uitgebreid onderwerp. Maar afgezien daarvan viel het tot nu toe reuze mee.

Stilte voor de storm??

bassplayingdiver

Mooie verhalen Mark! Ik ga je volgen!!!
Zal je zsm info mailen over Jakarta.

Groet, Eric van den Burg

Ma en Pa

Heel spannend zo´n eerste dag, blij te horen dat het toch nog is meegevallen voor jullie.
Ik hoop dat de storm overwaaid en dat het bij een stevige bries blijft.

Eric Nijhof

Hej Mark,

Heb je dan uiteindelijk via je moeder en skype als nog gevonden. Je staat nu onder de favorieten en dat kunnen er niet veel zeggen. Doet dat niet zeer zo'n blauw ding om je nek over dat witte blousje?

11 maart Rellie vergadering fiets bromgroep, nog ideeen? En wat moeten wij je maken? Neem aan dat je het weekend met schoolfeest ff langs vliegt?

Groeten,

Fam. Nijhof/Kamp

Ma en Pa

De eerste week van een spannende tijd zit er bijna op.
Nu even een paar dagen wat relaxen en op naar de 2e week. Succes alle 6.
We blijven je volgen