B 737-900 ER Type Rating

Taalbarrière

Vandaag zijn we met z'n allen naar de "212 Mall" geweest om de laatste dingen te regelen voor maandag. Na het ontbijt zijn we om 11 uur met 2 taxi's vertrokken. Ondanks de korte rit van ongeveer 5 minuten was dit weer een hele beleving. Als je hier op een 3-baans weg van de meest linker rijstrook naar de uitvoegstrook wilt dan doe je dat door je knipperlicht aan te doen en je stuur naar rechts te gooien. Het getoeter van de afgesneden en remmende medeweggebruikers neem je dan maar voor lief.

Eenmaal in de Mall zijn we als eerste een prepaid simkaart gaan kopen. Dat was nog wel een hele onderneming. We hebben ons laten voorlichten door Vodafone en Turkcell. Je zou verwachten dat in een stad als Istanbul de mensen (en dan met name de jongeren) wel het basisengels beheersen, niet dus... Het was dan ook nog wel een hele opgave om duidelijk te krijgen wat onze bedoelingen waren. Gelukkig kenden ze in de winkel ook Google Translate, wat een uitkomst!! Ruim een uur later waren we dan eindelijk in het bezit van 6 prepaidsimkaarten.

Het leek mij (en 2 anderen) wel handig om een 2e telefoon aan te schaffen (de anderen hadden deze al bij zich). Dat hebben we bij de mediamarkt gedaan en zie hieronder het flitsende resultaat.

Hier kreeg Jaap ook nog de gelegenheid zijn achteruit hollende conditie weer een beetje bij te schafen met een stevig potje tennis op de WII.

Nee deze intensieve ochtend/middag waren we toe aan een typische Turkse lunch. Die hebben we bij de "Doner Mac" verwerkt. Ook hier bleek taal weer een enorm obstakel. Simpel "menu 2" zeggen en daarbij een peacegebaar maken werd al niet begrepen. Gelukkig sprak een van de medewerkers Duits en ik ook. Om het simpel te houden hebben we maar 6 keer hetzelfde besteld. Het smaakte overigens prima.

Eenmaal terug in het hotel hebben we nog even een duik in het zwembad genomen en even lekker in de sauna gezeten.

We hebben de dag afgesloten bij een restaurantje op 200m van het hotel.