B 737-900 ER Type Rating

Definitief een baan

Hallo allemaal!
Het is alweer enige tijd geleden dat ik iets van mij heb laten horen. Maar dat brengt dan ook wel weer voordelen met zich mee. Ik heb nu namelijk genoeg te vertellen.
Ik zal met het vliegen beginnen want daarvoor zit ik hier natuurlijk. De afgelopen anderhalve maand heeft weer in het teken gestaan van lessen en checks. We zijn eerst begonnen met een groundschool. Dat was weer een herhaling van veel dingen die we aan het einde van onze opleiding op de DFA en tijdens onze type-rating ook hebben gehad. Niks nieuws onder de zon dus. In totaal nam de groundschool zo'n 2 weken in beslag. Ik moet wel zeggen dat de laatste lessen die we kregen toch behoorlijk nuttig waren. Tijdens onze type-rating hebben we volgens de procedures van Pegasus moeten vliegen. Voor die vliegprocedures heeft Boeing een soort van 'standaard' ontwikkeld en iedere maatschappij mag die procedures aanpassen, mits deze er niet onveiliger door worden. Je kunt natuurlijk al wel raden dat Lion Air andere procedures hanteert dan Pegasus en dus moeten ook wij weer veranderen van procedures. De laatste 2 lessen die we tijdens de groundschool kregen hadden betrekking op de procedures. Hierin werd uitgelegd wat er van ons verwacht werd en werden ook de dingen verteld die je als piloot wel geacht wordt te doen maar die nergens beschreven staan.

Na de 2 weken groundschool zijn wij ons gaan voorbereiden op de komende simulator sessies. Toen wij in Istanbul zaten kregen we al wel bericht dat we in Indonesië 2 simsessies zouden moeten doen. Die waren dan bedoeld om bekend te worden met de procedures van Lion Air, zo was ons verteld. Wat ze alleen vergeten zijn te vertellen is dat het eigenlijk 4 simsessies betreft. En dat de laatste 2 sessies behoorlijk zware checkvluchten zijn. De 1e checkvlucht is een 'Lion Air Company Check', hierin moet je laten zien dat je alles goed genoeg beheerst om een veilig vlucht uit te voeren volgens de Lion Air standaard. De 2e check is de zogenaamde DGCA check. Dat is een check voor de Indonesische autoriteiten. (de DGCA is de Indonesische IVW)
Tijdens onze groundschool hadden we al kennis gemaakt met behoorlijk wat buitelandse piloten hier. Van hen hoorden we dan ook veel verschillende verhalen over de checks. Een aantal waren zeer negatief en een aantal gematigd positief. Eén ding kwam in alle verhalen overeen en dat was de testen erg zwaar zouden worden voor ons. Ook werd ons verteld dat er behoorlijk veel mensen zakken voor in ieder geval 1 van de 2 testen. Uiteraard is zakken geen optie maar mocht dat onverhoopt toch gebeuren dan zouden we terug moeten naar Nederland (of Singapore) om daar 'opfrissingslessen' te nemen op de simulator en vervolgens zouden we het nog een keer kunnen proberen.
Deze verhalen voerden de druk natuurlijk wel een beetje op aangezien niemand van ons zessen zin had om terug te gaan naar Nederland. Dat is natuurlijk niet omdat Nederland niet leuk is maar het zou wel betekenen dat weer een heleboel kosten zou maken die je ook kunt voor komen. Dat betekende voor ons dus heel veel leren en goed voorbereiden!
De 1e 2 sessies waren ter voorbereiding op de examens. Patrick en ik maakten daarbij nog veelvuldig fouten waarvan we het er wel over eens waren dat die niet nodig waren. Uiteraard ging het Patrick allemaal wat beter dan bij mij (dat zal iedereen die ons kent niet verbazen), maar ook bij mij was alles binnen de toegestane marges. Dit kwam waarschijnlijk mede door onze instructeur. Hij gaf je op een duidelijke manier te kennen dat je iets niet goed deed. Schelden en schreeuwen was daarbij ook toegestaan. Dit zorgde er dan wel weer voor dat je een domme fout niet een 2e keer zou maken. Na onze 2e sessie kregen we dan ook beiden te horen dat we door mochten naar de company check. Daar kan ik een heel lang verhaal van maken maar het had wel wat weg van mijn type-rating examen. Ook deze vlucht ging niet vlekkeloos maar Patrick en ik zijn toch beiden geslaagd. Dat betekende automatisch dat er nog één te nemen hindernis was: de DGCA check. Daarvoor werden we afgelopen woensdag gebeld. Patrick kreeg om 17:00 uur een telefoontje dat we zo snel mogelijk naar de simulator moesten komen voor onze check. We kwamen daar om 18:00 uur aan (en dat is behoorlijk snel met het verkeer hier in Jakarta). Toen we een keer binnen waren kregen we te horen dat we een uurtje moesten wachten op simulator, ze waren namelijk met onderhoud bezig. Dat uurtje werd uiteindelijk 6 uur en om middernacht was de sim nog steeds niet klaar. Gelukkig was er een andere instructeur die onze check belangrijker vond dan zijn 'gewone' les. Hij gaf zijn simulator slot aan ons zodat wij onze check konden doen. Daar waren we om 4:30 uur mee klaar. Na de sessie zijn we naar een briefingruimte gegaan waar onze zwakke punten nog een haarfijn werden aangehaald. Maar het eindoordeel was goed: geslaagd!
Dat betekent dat ik nu alleen nog een vracht papierwerk (en 3 á 4 weken) van mijn eerste baan als piloot verwijderd ben. Op het moment van schrijven zitten Thijs en Otmar in de simulator voor hun DGCA check en Jaap en Frans zullen ook zeer binnenkort examen doen.
We kunnen dan mooi met z'n allen naar Singapore om ons werkvisum te regelen. Als dat rond is zijn we naar alle waarschijnlijkheid nog ongeveer 2 weken vrij. Dan hebben we dus mooi tijd om de toerist uit te hangen op Bali ofzo ? (nu kan het nog!)
In mijn volgende stukje zal ik wat schrijven over onze nieuwe huisvesting en het gebeuren hier om het vliegen heen. We hebben nu ook allemaal weer iets beter internet (vandaar dat ik ook weer iets schrijf) dus ik zal ook weer eens proberen een aantal foto's op de site te zetten.

Groetjes Mark

Sietske

Knap werk Mark! :)

pa en ma

Fijn te zien dat je blog weer een upgade heeft.
Even relaxen na een aantal weken van alleen maar studeren.
Inderdaad merken ook wij dat je beter internet hebt, de skype verbinding is beter.
Hopelijk lukt het Thijs en Otmar ook vandaag en worden Jaap en Frans ook snel opgeroepen met uiteindelijk een goed resultaat.
Zoals het nu is zien we je over een paar weken!!!!

Grootouders van Mark

Wat een verhaal Mark. Prachtig. Vooral als nu de laatste
grote hobbel is genomen. Kijk in de 2 vrije weken om je
heen of er voor de oudjes ook nog wat te zien is. Je weet
maar nooit.

bassplayingdiver

SUPER!!!!!

Broene Bennie

Hey Mark!

Top man! Blij te lezen dat het allemaal zo goed gaat! Buiten het studeren om ben ik stiekem wel een beetje jaloers, want je zit in een erg mooi land en daar is het tenminste mooi weer!

Boudewijn

Nice Mark, klinkt als drukke maar mooie tijden daar!

Ouders Patrick

Hallo Mark, Leuk je verhalen te lezen en bij deze natuurlijk ook onze felicitaties. Op naar een hele leuke tijd en jullie eerste echte baan als PILOOT. Geweldig !!

Ed en Marjan

Aad

Gefeliciteerd, Mark, en Thijs ook (want die heeft geen weblog). Nu de laatste twee musketiers nog...

Gerben

Hey Mark,

Nou, 't was wel weer een bevalling zeg. :).

Maar goed, 't einde (of is het eigenlijk het begin?) is in zicht!

Tot aan de volgende blogpost.

Greetz uit Deventer

Robbie Rouwhof

Hè Captain Mark,

Geweldig wat een prestatie!
Petje af hoor!
Volgend jaar moeten we dus vliegen met Lion Air en dan horen we: "this is your Captain Mark Roelofsen speaking......dat is toch super!
Geniet nog lekker van een paar vrije weken en heel veel succes.

Groet'n oet Goor van Robbie.

Leena

Wat een leuke en spannende tijd,veel succes!!

Marinus Jasper

Té gek Mark! Zoals ik alles lees, heb het begrip "elastieken tijd" (op z´n maleis: diam karet") al volop beleefd. Mijn contact met de Indonesische cultuur is in dat opzicht niet altijd gemakkelijk geweest. Gelukkig zijn er in Nederland onder mijn vrienden een heleboel positieve uitzonderingen van mensen die wel op tijd komen en wel hun afspraken na komen.

Hé joh, heel veel sterkte daar. Goed volhouden, en ik hoop dat Jolein en jij elkaar gauw weer zullen zien.

Heel veel groeten van Margarita en mij!

Ma en Pa

Hopelijk deze week nog "even"naar Singapore, werkvisum regelen, dan nog eiland hoppen naar Balie voor een heerlijke en welverdiende vakantie.
Nog 3 weken en we zien elkaar.

Ini

Hallo Mark en Jolein,

Super met dit behalen. Geniet er nog samen van. Super weer kunnen we hier jaloers op worden!

Groetjes van de Binnenhagen

Weer thuis.
Fijne weken op Java en Lombok gehad met je, en leuke dagen in Jakarta gehad samen met de andere jongens.
Morgen ga je vliegen... eindelijk, hopelijk gaat het allemaal door en is dit het begin van het line training traject. Succes!!!

Pa en Ma

Je reisblog kan wel een update gebruiken, maar we weten dat je nu alle tijd nodig hebt voor het vliegen. Het gaat prima, uren maken en ervaring opdoen. Hopelijk nog een paar weken en kun je dit laatste traject ook goed afsluiten net als Patrick en Thijs.
Je begint aardig in te burgeren daar, zelfs de sambaltest van je captain heb je goed doorstaan. Chapeau!!!
Vlieg ze volop, maar zet ém telkens veilig aan de grond

Het is rond!!!!!!
12 januari 07.50 uur op Schiphol voor een korte vakantie!

Pa en Ma

Heerlijk een paar dagen thuis geweest, goede vluchten gehad en nu weer werken...werken...vliegen....vlliegen....
Tot gauw