B 737-900 ER Type Rating

Daar gaan we

Hallo allemaal!
Met enige vertraging laat ik dan toch nog iets van mij horen.
Donderdag 26 mei zijn we vanuit Amsterdam vertrokken naar Jakarta. Na het afscheid nemen van familie en vrienden zijn we om 11:00 geheel volgens plan met Garuda Indonesia vertrokken richting Dubai. Van Amsterdam naar Dubai zat het vliegtuig nog niet voor de helft vol waardoor we allemaal minimaal 2 plaatsen ter beschikken hadden. Lekker ruim dus de eerste 6,5 uur. Thijs en Frans zaten alleen in de middelste rij en hadden zelfs 4 plaatsen ter beschikking en konden zodoende mooi languit liggen om te slapen. In Dubai hebben we een technische stop gehad (tanken en passagiers bijladen). We hebben daar ongeveer een uurtje aan de grond gestaan met de mogelijkheid om het vliegtuig te verlaten.
Het 2e deel van de vlucht was van Dubai naar Jakarta. Door de opgepikte passagiers in Dubai was het vliegtuig nu ongeveer voor 80% gevuld. Zowel het eerste als het tweede deel van de vlucht ontbrak het ons aan niets. De stewardessen kwamen ongeveer om het half uur met drinken en ieder uur kon je een klein broodje nemen.
Eenmaal aangekomen in Jakarta was het eerste dat mij opviel dat iedereen hier -ondanks temperaturen van boven de 30 graden- in lange broeken en shirts met lange mouwen rondloopt. Ook truien zijn geen uitzondering op straat. (Dat is dan misschien ook de reden dat alles hier zo traag gaat. Als ik het zo heet had, had ik ook geen zin om iets te doen.)
We hadden gehoopt dat alles goed geregeld zou zijn bij aankomst, maar dat was niet helemaal zo. We lazen bij aankomst dat we onderweg naar Jakarta -terwijl we in het vliegtuig zaten- een mailtje van onze contactpersoon met Lion Air hadden gekregen. Daarin stond dat de appartementen die wij zouden krijgen volledig volgeboekt waren. Maar daarvoor in de plaats was er een hotel gereserveerd voor ons. Dat was dan weer wel op eigen kosten. Dat is toch lekker nieuws om te ontvangen bij aankomst.
Bij aankomst zouden we ook opgewacht worden door een persoon van Lion Air die ons verder zou begeleiden bij onze eerste stappen op Indonesische bodem. Maar je raad het waarschijnlijk al, deze persoon was nergens te bekennen. Nou zijn wij natuurlijk ook geen 7-jarige kinderen en kunnen we gelukkig logisch nadenken dus paniek was er zeker niet. Maar een goed begin was het nou ook niet helemaal. We besloten naar het hoofdkantoor van Lion Air op het vliegveld te gaan en daar navraag te doen over hoe wij bij het hotel zouden kunnen komen. Eenmaal bij het kantoortje keken de medewerkers een beetje vreemd toen wij met ons verhaal aankwamen. Er werd wel meteen gebeld met Lion Air. Vervolgens hadden ze onze paspoorten nodig en werd er nog eens gebeld met Lion Air. Even later kon de beste man ons mededelen dat er een pick-up voor ons onderweg was die ons naar het hotel zou brengen.
De reis naar het hotel was ook wel enerverend. We dachten alle 6 dat het verkeer in Istanbul een chaos was, nou hier kunnen ze er ook wat van! De strepen op de weg zijn hier voor de sier want op een 3 baans weg kun je namelijk makkelijk met 5 auto's naast elkaar. En een groot verdrijvingsvlak is eigenlijk maar een verkapte invoegstrook. Wat wel opvalt is dat het hier stikt van de brommertjes. Maar dat is ook niet zo vreemd want dat lijkt bijna het enige vervoermiddel hier dat niet telkens stil hoeft te staan.
Het hotel dat voor ons geboekt was was het FM7 hotel, vlakbij het vliegveld. De rit naar het hotel duurde gelukkig niet zo lang. Het hotel is erg netjes en verzorgd. We konden er slapen voor ongeveer 20 euro per nacht.
in het weekend hebben we verschillende winkelcentra bezocht en een beetje de toerist uitgehangen in Jakarta. Maandag zou het pas echt allemaal beginnen, dan moesten we ons immers melden bij Lion Tower!
Groetjes Mark