B 737-900 ER Type Rating

Door naar de volgende fase

Hallo allemaal! De afgelopen week is behoorlijk druk geweest voor mij en Patrick. (uiteraard ook voor de anderen) vorige week woensdag zijn we begonnen met de simulator sessies. Onze eerste 3dagen hadden we elke dag een sessie in slot B. Dat wil zeggen van 6 uur 's ochtends tot 10 uur. We moeten een uur voor de tijd aanwezig zijn i.v.m. de briefing over wat we gaan doen. Dat betekende de eerste dagen dus om 4:15 uur uit bed. Je krijgt de avond voordat je moet simmen keurig een sms van Pegasus met de tijd waarop een busje bij het hotel zal komen om je op te halen. Prima geregeld dus! Woensdag maakten we kennis met captain Hasan Kale. Hij is alle lessen onze instructeur, behalve les 5 en 10. Die twee lessen zijn onze "examens". Daarvoor krijg je een examinator toegewezen. De 5e les kun je zien als een soort tussentijdse toets zoals bij je autorijlessen. Je krijgt daarbij alle problemen die je tot dan toe hebt geoefend. De eerste 2 lessen waar min of meer familiarisatie vluchten. We konden een beetje wennen aan het vliegen met een Boeing 737. De eerste les was volledig handmatig. Daar kwam geen autopiloot of autothrottle aan te pas. Dit leverde voor Patrick en mij geen problemen op aangezien wij al ervaring hadden op de simulator bij de DFA. Ook kregen we nog geen problemen in de lucht. Alleen op de grond bij het starten van de motoren kregen we problemen. In les 2 deden de geautomatiseerde systemen hun intrede en kregen we demonstraties van verschillende storingen. Vanaf les 3 werd het "leuker", daarbij kregen we de eerste motorstoringen in de lucht. De procedures die daarbij gevolgd moeten worden lijken heel erg op de procedures die we op school al eens hadden geleerd, dat was dus wel een groot voordeel. De kleine verschillen die er dan wel zijn heb je zo onder de knie. Les 4 had veel weg van les 3. De basis is zo'n beetje motorstoringen in de lucht en daar omheen krijg je nog andere problemen die je moet oplossen. Dat is ons goed vergaan tot nu toe. Dat is ook de reden dat we vaak storingen kregen die eigenlijk pas verderop in de syllabus aan bod komen. Gister was de de grote dag, les 5. Onze eerste test! We moesten wederom een uur van te voren aanwezig zijn, om vervolgens op onze examinator te wachten die een half uur later aan kwam. We zijn toen meteen begonnen met de briefing voor onze vlucht. Het zou een vlucht woren met alle elementen die we tot nu toe geoefend hadden. Eenmaal in de simulator begon Patrick met vliegen en was ik de side-kick. Tijdens het vliegen kwam alles aan bod: motorstoringen, brand, afgebroken take-offs, etc. Alles ging erg goed waardoor we geen van de onderdelen hoefden te herhalen. Er was echter nog wel tijd over waardoor we nog op een storing getracteerd werden die eigenlijk pas na de test geintroduceerd zou worden. Na een normale take-off wilde het landingsgestel niet omhoog. Dit hebben we volgens de checklisten opgelost. Daarna was het mijn beurt. Voor mij stond hetzelfde op het programma als bij Patrick. Ook bij mij verliep alles netjes. Hierdoor hadden we weer tijd over om iets te doen dat eigenlijk niet op het menu stond. Ik kreeg een total hydraulic failure. Dit komt er op neer dat er totaal geen oliedruk meer is en dat het sturen dus compleet met mankracht moet gebeuren en dat is behoorlijk zwaar. (Het is te vergelijken met een auto die zijn stuurbekrachtiging verliest) Hierna zat onze test erop. Al met al is de test dus voorspoedig verlopen voor allebei. De conclusie van de instructeur was dat we beiden ruim voor de test waren geslaagd. Volgens hem zaten we zelfs ruim op eindexamen niveau. Dat is natuurlijk altijd mooi om te horen met nog 4 lessen te gaan voor ons daadwerkelijke examen. Uiteraard moeten we wel ons best blijven doen en ons blijven bewijzen de komende lessen, maar het is toch een teken dat we door kunnen gaan op de manier zoals we nu bezig zijn. Groeten uit Istanbul!

hertog jan

Super dat het zo goed gaat met jullie en dat het examen met een goed gevoel tegemoed kan worden gezien . Heb nog wel geprobeerd je vandaag te bereiken via skype maar helaas , wand je weet dat ik niet zo met de computer in de weer ben , maar ik heb een begin . heel veel succes de komende tijd

groetjes Pa

Wilco Veringa

Leuk om te lezen dat het je zo goed gaat. Mooi werk en ga zo door!

Boiler

Hey Mark,

super mooi man al die verhalen en mooi voor jullie dat het zo voorspoedig gaat. Ga zo door en succes met de komend simulatielessen .
Vanavond even kijken hoe de "Reds" uit E'de het er vanaf brengen. Hopelijk net zo positief als bij jullie.

Gr. Gerjo

Ewout

Mark! Klinkt goed! Heb je de les 'afgebroken vleugel' al gehad?

Ik ben mijn chirurgische vaardigheden hard aan het oefenen.. Gaat helaas nog niet zo snel als bij jou ;)

Binnenkort ff skypen, want ben wel benieuwd naar je verhalen!

Groeten,
Ewout

jan van den burg

Hey Mark,

Gaat goed zo aan alle verhalen verhalen te zien en het lijkt erop dat je je in de lucht net zo prettig voelt als je pa( denk aan de Rellie-optocht). Hoop en denk dat je fijn "pilootje"wordt.

Wil beslist nog n keer met oe fleegn.

groetjes Jan.

Zusje

Ik blijf je een stuntpiloot vinden. Trek mij niks aan van de mensen die er eventueel verstand van zouden hebben! *lekker puh*

ma

Ik ben weer terug in Nederland, en jawel met een 737-800 terug gekomen. Het blijft indrukwekkend hoe zo'n groot toestel met al het gewicht dat het meedraagt in de lucht komt.
Goed te lezen dat je goed op koers ligt!!!
Keep on the good work, nog even, de finish is in zicht.

ma en pa

Heel veel succes vannacht met het examen!!!!

jan van den burg

Hoi Mark,

Zag net op twitter dat je geslaagd was........proficiat.
Nou nog even en we zien ze [jou] vliegen.

groetjes Jan.

ma en pa

GEFELICITEERD!!!!!!!!!!!
Patrick ook voor jou onze felicitatie's.

Ma en Pa

Eindelijk.... op gepaste wijze alles afgesloten.
We zijn super trots op je, je hebt het dan toch maar gedaan, en zoals het nu is tot dinsdag.....

Jaap,Otmar,Thijs en Frans veel succes deze dagen

Zonnemeisje

Mark, geweldig , nu op naar Zondag waar jullie het geleerde in de praktijk gaan brengen . Suc6

ouders Patrick

oma en opa van Mark.

Gefeliciteerd Patrick en Mark en ook de andere vier
heel veel succes toegewenst en alvast proficiat.

(Groot)ouders en broertje en zusje van Otmar

Mark, Geweldig! Gefeliciteerd.
En hopelijk is de datum van de basetraining snel bekend.
Nog even volhouden dus.

Jan en Hermien Ebbekink

Mark van harte gefeliciteerd en we hopen dat je vele en veilige vlieguren zult maken.
En wie weet vliegen wij nog een keer met jou.

Heel veel succes in Indonesie.

johan en johanna

Hoi Mark , van harte gefeliciteerd met je behaalde examen en nog veel succes de komende tijd.
groetjes van uit Goor