B 737-900 ER Type Rating

Kleine verrassing

Vandaag kwamen voor een kleine verassing te staan. Het examen van "mass and balance" en "performance" stond op het programma. In de eerste week dat we hier zaten was ons door de head of training mede gedeeld dat we deze examens niet hoefden te maken. Een beetje vreemd op zich omdat het toch wel belangrijke onderdelen zijn van het geheel. Bij deze onderwerpen gaat het om dingen als take off snelheden berekenen, brandstof berekeken en gewichtsverdeling van vracht en passagiers. We hoefden de examens niet te doen omdat ze bij Pegasus gebruik maken van StrongPilot, dat is een computer programma dat al deze berekeningen voor je doet. Je hoeft dan dus niet meer de boeken en bijbehorende tabellen door om tot de goede waarden te komen. Aangezien wij niet "echt" voor Pegasus gaan vliegen krijgen we hier niet mee te maken. En dat was in eerste instantie de reden dat we de examens niet hoefden te maken. Op dat verhaal kwamen ze woensdag echter terug. Het was toch wel een onmisbaar stuk theorie. Dus werden wij vandaag ook allemaal gewoon present verwacht bij de examens. Toen we vanochtend aankwamen bleek dat we eerst nog les kregen voordat we aan de examens gingen beginnen. De lessen werden gegeven door iemand van de performance afdeling omdat de captain die ons les zou geven nog in een meeting zat. De les was niet bijzonder en het examen was ook zeer goed te doen. Definitieve uitslagen hebben we nog niet maar we weten al wel dat we allemaal wederom geslaagd zijn. Toch fijn! Dit waren dan echt de laatste examens (theorie). Vanavond ga ik dan maar eens beginnen aan de Standard Operating Procedures. Daar gaan we ons morgen en maandag in verdiepen. Uiteraard ga ik ook nog met een schuin oog volgen hoe Twente (waarschijnlijik) de volgende ronde in de Europa League bereikt.

Marinus Jasper

Hoi Mark, leuk om een beetje over je te lezen. Ik hoop dat alles ok gaat, en dat jij en Jolein het een beetje uit kunnen houden zonder elkaar.

Heel veel sterkte deze tijd!

Groeten.

Marinus

Gerjo Klein Horsman

Hey Mark,

gefeliciteerd met het behalen van de theorie-examens.
Nu nog even de praktijk onder de knie krijgen en dan zing je over een tijdje: "one day I fly away".
Succes daar en geniet van Istanbul.
En...................The Reds oet E'de een ronde verder in Europa Gr. Boiler

Gert Jan

Yo Mark,

Zo te lezen gaat het allemaal goed. Succes

Gert Jan.

Ps we drinken dit jaar nog uit glas met schoolfeest ....

ma en pa

Gefeliciteerd allemaal!!
Weer een stapje verder, zo even een examen tussendoor doen, en allemaal slagen, knap werk.
Probeer deze dagen wat te relaxen, Istanbul is een mooie stad.
Fc heeft villareal geloot thuis op 7 en uit 14 april a.s.
Mooi dat er skype is!!!

Diny R

ben steeds op zoek naar mooie plaatjes uit Istanboel